Gelukskunde?
Wat is dat nu weer?
Wie heeft dat verzonnen? Bij onderwijs denk je aan echte vakken als Nederlands, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde en aan gymnastiek, muziek, tekenen of handenarbeid. Maar toch niet aan Gelukskunde? Wat is dat voor een vreemd vak?
Wat is geluk eigenlijk?
Geluk wordt door Professor Ruut Veenhoven gedefinieerd als ‘Levensvoldoening’. Om gelukkig te worden of te zijn zijn twee clusters van factoren van belang: levensomstandigheden en levensvaardigheden. Met die omstandigheden zit het in Nederland wel goed, dus gelukkig zijn of worden heeft in ons leven vooral te maken met levensvaardigheden.
In de praktijk ontwikkeld
Het project (toen nog) Gelukskunde is in de brugklas van het Charlemagne College (destijds Eijkhagen College) te Landgraaf ontwikkeld door Tjeu Seeverens en komt dus voort uit de praktijk van alledag. Het Charlemagne kiest er van harte voor om een groot deel van de vrij in te roosteren uren te besteden aan het project Gelukskunde. Kinderen hebben immers behoefte aan meer dan alleen schoolvakken. Ook hun persoonlijke ontwikkeling is van groot belang. Docent Theo Wismans legt uit:
Intussen is het voorbeeld van het Charlemagne enthousiast gevolgd en zijn veel docenten met eigen ogen in Zuid Limburg komen kijken hoe Gelukskunde werkt. Ook in de media, regionaal en landelijk, heeft Gelukskunde veel aandacht gekregen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de lijst ‘Gelukskunde in de media’. De provincie Limburg kende het project zelfs haar onderwijsprijs toe.
Het Werkboek Gelukskunde
De ontwikkelaars van Gelukskunde streven ernaar dat de leerling, samen met ander leerlingen en de docent, kennis en ervaringen op doet die helpen om positiever in het leven te staan, daar meer grip op te krijgen en zo gelukkiger te worden. Het werkboek (ISBN: 978 94 90681 999) is een uitgave van uitgeverij Cantal. U vindt alle zakelijke informatie onder de kop Titel- en bestelinformatie op deze website.
Het werkboek heeft 8 lessen:
- Les 1: Wat is geluk?
- Les 2: Zelfvertrouwen
- Les 3: Jouw X-factor
- Les 4: Stressbestendigheid
- Les 5: Je relatie met anderen
- Les 6: Werk, school, en hobby
- Les 7: Spiritualiteit en geloof
- Les 8: Afsluiting en eindopdracht
Leerlingen zijn daarover in ieder geval heel positief: lees hier een aantal van hun ervaringen.
Ondersteunende website
Ook bij Gelukskunde is een website ontwikkeld: www.gelukskunde.cantal.nl). Deze (gratis) website biedt leerlingen en docenten allerlei handreikingen om met Gelukskunde uit de voeten te kunnen.
Voor de leerling, o.a.:
- Voorbeelden van Geluksactiviteiten en Gelukstips.
- Voorbeelden van werk van andere leerlingen.
- Verdiepende activiteiten.
Voor de docent, o.a.:
- Bij elke les een protocol met suggesties voor een mogelijk lesverloop (een voorbeeld protocol).
- Didactische tips m.b.t. aanpak en werkvormen.
- Een beschrijving van de werkwijze op het Charlemagne- en Eijkhagencollege.
- Gelukskunde en de Kerndoelen.