Bij de les – Handschrift verbeteren / aantekeningen maken

Handgeschreven

blijft beter hangen

 

Bij de les is bedoeld om:

  1. Je eigen handschrift te verbeteren.
  2. Efficiënt aantekeningen te leren maken.

In eerste instantie lijken die twee onderwerpen niet zo heel veel met elkaar gemeen te hebben. Hooguit is het prettig als aantekeningen goed leesbaar zijn. Echter, met de hand schrijven van aantekeningen blijkt de nodige voordelen te hebben. Dat sluit niet alleen aan bij wat je intuïtief ervaart – ‘Als ik het in mijn eigen woorden opschrijf, weet ik het eigenlijk al.’ – maar wordt ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Dat onderzoek toont aan dat je informatie beter verwerft en verwerkt als je met de hand schrijft. Je begint immers tijdens het schrijven al met het ordenen, formuleren en dus het verwerken van informatie. Een goed leesbaar handschrift blijkt een belangrijk hulpmiddel bij het verwerven en verwerken van kennis. Al met al kun je zeggen:

 

Een ‘blended leermiddel’

Bij de les is een combinatie van diverse informatiedragers (media) die elkaar aanvullen en versterken. De ene drager (het werkboek) kan niet andere de andere (de website) en andersom. Bij de les is derhalve ‘blended’.  Het werkboek bevat 5 hoofdstukken met uitleg, instructie en voorbeelden. De website biedt extra informatie, toelichting en achtergronden, voorbeelden, extra oefenbladen en ook instructiefilmpjes. Bekijk hier een voorproefje (Deze link is actief per 1 oktober 2018).

Je kiest uit de vijf hoofdstukken die informatie die je nodig denkt te hebben, bijvoorbeeld om je handschrift te verbeteren of slim en efficiënt aantekeningen te maken.

 

Bij de les in een notendop

Hoofdstuk 1: Eerste hulp bij ongemakken

Heb je last van ongemakken als je schrijft, bijvoorbeeld kramp of pijn in je schouder?
Hoofdstuk 1 geeft tips en aanwijzingen om die op te lossen en te voorkomen en biedt daarvoor ook oefeningen aan.

 

Hoofdstuk 2: Een leesbaar schrift

Is je handschrift niet goed te lezen, dan kan dat allerlei problemen opleveren.
Bovendien is aangetoond dat met je de leerstof beter opneemt als je met de hand schrijft.
Hoofdstuk 2 helpt je om je handschrift te verbeteren.

 

Hoofdstuk 3: Kort en krachtig

Om je verbeterde handschrift te kunnen gebruiken om efficiënt aantekeningen te maken, moet je over een aantal ondersteunende vaardigheden beschikken.
Hoofdstuk 3 behandelt tempo schrijven, beknopt formuleren en met icoontjes (picto’s) werken.

 

Hoofdstuk 4: Opmaak

Hoofdstuk 4 laat zien hoe je door het gebruik van een overzichtelijke vorm de inhoud van  – in dit geval – je aantekeningen kunt ondersteunen. Overigens geldt in zijn algemeenheid dat een goed gekozen vorm de inhoud van je boodschap versterkt.
Wil je over dat laatste meer weten, lees dan ook de informatie over Vorm en tekst.

 

Hoofdstuk 5: Handtekening

Met een handtekening maak je duidelijk dat iets van jou is.
Dat kan heel concreet zijn, bijvoorbeeld de signatuur van een schilder op een schilderij.
Maar met een handtekening laat je – in je paspoort of op je ID kaart – zien dat je bent wie je zegt te zijn.
In het werkschrift Bij de les vind je daar voorbeelden van.